Workshop en masterclass - Wetenschap en Technologie

 

Afgelopen week is het W&T team actief geweest op basisschool de LenS om een workshop te geven met als insteek het combineren van IPC met onderzoekend en ontwerpend leren. Om er voor te zorgen dat de workshop zo goed mogelijk aansloot op de wensen van de school is er van te voren meerdere malen contact geweest met de techniekcoördinator. De workshop werd dan ook positief ontvangen en als nuttig gezien.

Daarnaast heeft deze week de Peelraamdag plaatsgevonden, een stichtingbrede studiedag waarop meerdere masterclasses plaatsvond. Het W&T team heeft de masterclass; Wetenschap en Technologie, onderwijs voor de toekomst aangeboden. Dit was een meer algemene masterclass waarbij de herkomst en doelen van het W&T onderwijs centraal stonden. Evenals handvatten om dit aan leerlingen aan te bieden en dit als leerkracht vorm te geven. 

 

Heb jij ook interesse in een dergelijke workshop of masterclass? Of heb je een vraag over dit onderwerp? Neem dan contact op met het W&T team. Kijk hiervoor onder het tabblad "contact".





Inschrijving gestart voor workshop: Herkennen en formuleren van een goede onderzoeksvraag

Iedere school is zich op zijn eigen manier aan het voorbereiden op het onderwijs van de toekomst. Om leerkrachten hierin verder te helpen is er een workshopaanbod gerealiseerd. Dit in samenwerking met het W&T Project (van IPO), TechnoPromo, WKRU en WKZH. Het doel van deze workshops is het versterken van de leerkrachtvaardigheden op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren.

 

Op maandag 8 april wordt, wederom in samenwerking met het WKRU, de tweede workshop van deze serie gegeven bij TechnoPromo. In deze workshop staat het herkennen en formuleren van een goede onderzoeksvraag centraal. Deze workshop gaat dieper in op hoe je leerlingen kunt helpen om een goede onderzoeksvraag te stellen en wat de kenmerken van dit soort vragen zijn. De workshop is vooral gericht op de bovenbouw, maar ook als je een groep 5/6 hebt kun je deelnemen aan de workshop.
Later dit jaar zal de derde workshop van deze serie plaatsvinden; OOL en taal/rekenen.

 

Locatie: TechnoPromo, laagveld 9a/9b te Cuijk
Tijd: 15.30 - 17.30

Inschrijven kan tot 29 maart.

 

Deze workshop is kosteloos te volgen. Er is echter wel een beperkt aantal plekken beschikbaar. Wij vragen dan ook om met maximaal 2 leerkrachten per school in te schrijven. Is het maximale aantal deelnemers bereikt dan zullen wij dat via dit bericht kenbaar maken en sluiten we de inschrijving. Inschrijven doe je via de onderstaande knop.


Inspiratie voor computational thinking

 

Het SLO heeft allerlei lesmaterialen geïnventariseerd waarmee aan computational thinking gewerkt kan worden. Ook hebben zij zelf in samenwerking met leerkrachten voorbeeldmateriaal samengesteld. Dit alles is terug te vinden op deze website.


Computational thinking

 

Deze week is er een proef gedraaid bij TechnoPromo met de Micro:Bit en Fable robotarm. De helft van een klas is aan de slag gegaan met een werkstukje en de andere helft is met deze twee onderdelen van het vakgebied computational thinking aan de slag gegaan. De leerlingen stelden veel vragen en hebben van alles uitgeprobeerd. Zo is de Micro:Bit in de koelkast gelegd om te controleren of de temperatuurmeter ook echt werkte. En ja hoor! Vol verbazing zagen de kinderen dat de temperatuur na een paar minuten al flink gezakt was. Na deze succesvolle proef wordt deze ontwikkeling voortgezet om een breed aanbod van nieuwe technologieën aan te kunnen bieden op verschillende niveaus.



Onderzoeksopdracht; welke materialen geleiden stroom?

 

Onder het thema "omgaan met de natuur" is een nieuwe (deel)opdracht ontwikkeld bij TechnoPromo. Hierin wordt de onderzoekscyclus gestuurd doorlopen en onderzoeken leerlingen zelf welke materialen geleiden en welke niet. Ze stellen een eigen hypothese en gaan vervolgens de materialen testen om tot een conclusie te komen. De eerste proef hiermee heeft deze week plaatsgevonden en leerlingen waren erg enthousiast. 


Workshop: onderzoekend leren in de onderbouw (in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit)

 

Iedere school is zich op zijn eigen manier aan het voorbereiden op het onderwijs van de toekomst. Om leerkrachten hierin verder te helpen is er een workshopaanbod gerealiseerd. Dit in samenwerking met het W&T Project (van IPO), TechnoPromo, WKRU en WKZH. Het doel van deze workshops is het versterken van de leerkrachtvaardigheden op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren.

 

De eerste workshop vindt plaats op maandag 25 februari 2019. Hierin staat het onderzoekend en ontwerpend leren in de onderbouw centraal. Er wordt aandacht besteedt aan het opzetten van een onderzoek(je) met jonge kinderen en hoe je hen daarin kunt begeleiden. En hoe je met jonge kinderen onderzoeksvragen kunt stellen.

De thema's van de workshops die later zullen plaatsvinden zijn; herkennen en formuleren van een goede onderzoeksvraag (8 april) en O&O leren i.c.m. taal/rekenen (oktober).

 

Deze workshop is kosteloos te volgen. Er is echter wel een beperkt aantal plekken beschikbaar. Wij vragen dan ook om met maximaal 2 leerkrachten per school in te schrijven. Is het maximale aantal deelnemers bereikt dan zullen wij dat via dit bericht kenbaar maken en sluiten we de inschrijving. Inschrijven doe je via de onderstaande knop.

 


Subsidie Jong Leren Eten

 

Vanaf donderdag 1 november kunnen alle po, vo en mboscholen gebruik maken van de nieuwe subsidie Jong Leren Eten. Met als motto ‘lekker naar buiten!’ kunnen scholen een tegemoetkoming ontvangen in de kosten voor moestuinieren, koken, een excursie of gastles. Per schoollocatie is een maximum bedrag van €2.000 beschikbaar. 

 

Een mogelijkheid is om met deze subsidie kookworkshops te organiseren. Vanuit Blink zijn er in het A jaar voor groep 3 t/m 8 thema's waar dit goed bij aansluit. Je kunt hier meer informatie vinden over de subsidie.

 

Aanvulling: De subsidies zijn helaas vergeven. Inschrijven kan niet meer. Volgend jaar komt deze subsidie waarschijnlijk weer beschikbaar en kun je je opnieuw inschrijven. Onze tip; wees er snel bij. 


Workshops Onderzoekend en ontwerpend leren in de klas

 

Bij TechnoPromo hebben inmiddels twee workshops; Onderzoekend en ontwerpend leren in de klas plaatsgevonden. Deze samenwerking met TechniekTalent.nu heeft de mogelijkheid geboden om leerkrachten te inspireren De leerkrachten hebben naast veel ideeën ook praktische tips gekregen om binnenkort in de klas aan de slag te kunnen.

 

Een van de leerkrachten zei over de workshop het volgende: "De bijeenkomst is even verhelderend als dat het de behoefte aan meer informatie over de mogelijkheden oproept.

Daarnaast blijven goede ideeën en voorbeeldlessen inspirerend. Dus daarover regelmatig geïnformeerd worden lijkt mij super, zodat de betrokkenheid en alertheid hoog blijft."

 

Onze tip is dan ook; schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Daarin vind je binnenkort ook de planning en thema's van de workshops die in de komende tijd plaats gaan vinden.


Plastic soep - programmeerles

 

FutureNL heeft een interessante "unplugged" programmeerles uitgegeven. Hierbij wordt duidelijk dat je programmeert door middel van het geven van opdrachten, en dat je deze kunt herhalen om de opdracht zo kort mogelijk te maken. Via deze link kun je bij de opdrachten komen. FutureNL vindt deze les geschikt voor groep 7/8. Wij zijn echter van mening dat je deze les ook kunt doen met groep 4 t/m 6. 


Zelf in de klas aan de slag met W&T!

 

In 2020 wordt van alle scholen verwacht dat zij wetenschap en technologie op het programma hebben staan. Onderzoekend en ontwerpend leren is een passende manier om hier vorm aan te geven. Maar veel scholen zijn hierin nog zoekende. Daarom hebben Techniektalent.nu en techniekcentrum TechnoPromo hun kennis en praktijkervaring gebundeld in een inspirerende workshop: onderzoekend en ontwerpend leren in de klas. In deze workshop wordt het onderzoekend en ontwerpend leren uitgelegd aan de hand van veel praktijkvoorbeelden die leerkrachten meteen in de klas kunnen toepassen. Ook wordt er een relatie gelegd met de technische omgeving van TechnoPromo waar scholen hun aanbod kunnen verrijken met mogelijkheden die in de klas niet (zomaar) te realiseren zijn.  

 

De workshop van 9 oktober zit inmiddels vol! Je kunt nog wel deelnemen aan de tweede workshop op 25 oktober. Deze is van half 4 tot 5 en wordt gegeven bij TechnoPromo in Cuijk. Geef je snel op als je nog mee wil doen.


Ontwikkelingen bij TechnoPromo

TechnoPromo is druk bezig om steeds meer aan te sluiten bij het curriculum van de scholen. Een voorbeeld daarvan is het nieuwe element: de VR Bril. Deze wordt bijna dagelijks gebruikt om kinderen kennis te laten maken met de technieken achter het festival Lowlands. Dit in het kader van Computational Thinking en daarbij het inzetten van nieuwe technologieën.


Hoe bevalt de deelname aan het W&T project op basisschool 't Schrijverke?

 

Vanaf juni 2017 is basisschool 't Schrijverke ingestapt als deelnemer aan het W&T project. Hierbij was hun hulpvraag nog niet geheel duidelijk maar waren zij vooral geïnteresseerd in vernieuwend lesgeven en het onderzoekend en ontwerpend leren. In gesprekken is deze hulpvraag steeds concreter geworden en kwam naar voren dat de vraag op twee gebieden ligt. Namelijk: leerkrachtvaardigheden op het gebied van O&O versterken en visievorming met het gehele team. Over de taak van de netwerkfunctionaris zegt Joke van der Loop (techniekcoördinator en leerkracht) het volgende: "De netwerkfunctionaris denkt met ons team mee en vat onze ideeën en gedachten samen. Als sparringpartner maar ook als iemand met knowhow over het onderwerp. Ze doet voorstellen voor vervolgstappen en informeert regelmatig naar hoe het gaat en of er nog vragen zijn."

 

Na twee workshops, welke in samenwerking met TechniekTalent.nu zijn vormgegeven, is het team kritisch gaan kijken naar wat zij wel en niet willen. Om hier meer vorm aan te geven zijn zij bij een andere school op bezoek geweest. Dit gaf hen meer inzicht in hoe W&T er in de praktijk uit kan zien. Uiteindelijk kwam naar voren dat er een nieuwe (WO) methode moet komen die aansluit bij hun nieuwe visie, waaraan zij houvast kunnen hebben. Ook het onderzoekend en ontwerpend leren moet daar een plekje in krijgen. Over het vervolg van dit traject zegt Joke: "Door de waardevolle opmerkingen van de netwerkfunctionaris, haar toevoegingen en kritische vragen, komen we steeds dichterbij een goede keuze voor de toekomst m.b.t. een nieuwe methode. We hebben nagedacht over diverse aspecten en zijn nu bijvoorbeeld bewust op zoek naar een vakoverstijgende WO methode waar wetenschap en technologie in verwerkt is. Wij hebben tot nu toe al veel aan de begeleiding gehad en zijn erg tevreden. De leerlingen en leerkrachten zijn samen onderzoekend bezig geweest!”

 


Vanaf schooljaar 2018-2019 heeft zich een nieuwe collega aansloten bij het W&T project; Patricia.

 

Mijn naam is Patricia Span en ik ben in 2016 afgestudeerd aan de Pabo te Nijmegen, als jonge kind specialist. Naast mijn parttime baan als leerkracht van groep 1-2 op De Hoge Hoeve in Westervoort, ben ik sinds dit schooljaar werkzaam als netwerkfunctionaris W&T. Zelf heb ik altijd affiniteit gehad met wetenschap en techniek. Daarom ben ik op de Pabo afgestudeerd met een onderzoek naar talentontwikkeling bij jonge kinderen en hoe onderzoekend leren hierbij kan worden ingezet. Met de ervaring die ik heb opgedaan met W&T en onderzoekend leren bij jonge kinderen hoop ik dit schooljaar anderen te kunnen helpen.


Techplaatjes

 

Albert Heijn en LessonUp hebben samengewerkt om bij de Techplaatjes lessen te maken! Deze plaatjes kun je bij de AH sparen en de lessen zijn via de online nieuwsbrief van Stichting FutureNL te ontvangen. Een voorbeeld hiervan is de "escaperoom" les voor groep 7/8. Ook voor groep 3/4 en 5/6 zijn lessen ontwikkeld die je kunt inzetten in de klas om je W&T onderwijs mee vorm te geven.


TechnoPromo ontvangt 100.000ste bezoeker!

 

 

Bij TechnoPromo in Cuijk is de 100.000e bezoeker verwelkomd.  Luuk Teunissen (11) uit Gennep werd onthaald met confettikanonnen, champagne (de kindervariant) en taart.  Zijn klasgenoten van basisschool Elckerlyc in Gennep mochten meegenieten. Het is een bewijs dat deze unieke technieklocatie in Cuijk al 15 jaar heel goed draait. Lees en kijk hier en hier  hoe dit feestje er uit heeft gezien en wat de media hier over geschreven hebben.

Vrijwilligers TechnoPromo zelf aan de slag met onderzoekend en ontwerpend leren

 

In samenwerking met Techniektalent.nu is er een ontwerpopdracht voorgelegd aan de vrijwilligers: ontwerp een apparaat wat een kind zo snel mogelijk uit een sloot kan trekken. Met veel enthousiasme hebben ze hun technische kennis ingezet om hier een oplossing voor de vinden. Tijdens de terugkoppeling is vooral gesproken over hoe dit met leerlingen mogelijk is. Een mooie start van een interessante activiteit die leerlingen mogelijk ooit bij TechnoPromo kunnen komen uitvoeren!



Hoe bevalt de deelname aan het W&T project op basisschool de LenS?

 

Vanaf oktober 2017 is de LenS ingestapt als deelnemer aan het W&T project met als hulpvraag: Hoe kunnen wij op de LenS de, reeds in het bezit zijnde, TechniekTorens inzetten binnen I.P.C.? Over het gevolgde traject tot nu toe zegt Evelyn van Boekel, leerkracht en techniekcoördinator het volgende: "Ik ben erg blij met de ondersteuning die we tot nu toe hebben ontvangen van de netwerkfunctionaris. Samen met de netwerkfunctionaris en Hans van Tillo, welke goed op de hoogte is van de inhoud van de TechniekTorens, zijn we gaan kijken welke kisten van de TechniekTorens in de 2-jarenplanning van I.P.C. toegevoegd konden worden. Doordat de netwerkfunctionaris zich had ingelezen in I.P.C. wist zij precies te benoemen welke wetenschap en technologie onderdelen er per project aan bod kwamen en kon er snel een concrete koppeling gemaakt worden. Dit heeft geresulteerd in een schema wat voor alle scholen met I.P.C. bruikbaar is en waarin te zien is welke onderdelen van de TechniekTorens bij welk project in te zetten zijn. De TechniekTorens worden op deze manier nuttig ingezet binnen de I.P.C. projecten. "

 

In de komende periode wordt op de LenS ook de Early Years opgestart en vanaf schooljaar 2018-2019 zal daar actief mee gestart worden. Om ook bij de Early Years de TechniekTorens in te gaan zetten zal het schema, zo gauw er toegang tot het lesmateriaal is, uitgebreid worden. 

Evelyn wil aan andere scholen meegeven: "Ik heb het als zeer prettig ervaren om ondersteuning te krijgen van de netwerkfunctionaris. Zowel als sparring-partner als om vragen beantwoord te krijgen. Het is lastig om alles alleen uit te zoeken, qua tijd, qua kennis. En dan is het heel fijn om een beroep te kunnen doen op ondersteuning. Welke vraag je ook hebt op het gebied van wetenschap & technologie binnen jullie school, leg dit bij de netwerkfunctionaris neer en zij zal samen met jou kijken hoe hier mee aan de slag gegaan kan worden. Maak er gebruik van!"


Ontwikkelingen bij TechnoPromo

Niet alleen op de scholen wordt veel ontdekt en onderzocht. Maar ook bij TechnoPromo, het techniekcentrum in Cuijk waar bijna alle scholen uit de omgeving op bezoek komen. Zo wordt er heel binnenkort een nieuw onderdeel toegevoegd: onderzoek het stroomverbruik van apparaten. Hierbij doorlopen kinderen in 20 minuten de onderzoekscyclus en doen zij hun eigen ontdekkingen.  Niet alleen bij deze opdracht heeft het onderzoekend(e)leren een plekje gekregen. Ook de opdracht; bouw een skatehelling is anders vormgegeven zodat leerlingen meer hun eigen ontwerp kunnen maken. Dit is een van de manieren waarop TechnoPromo steeds beter aan wil sluiten bij het curriculum van het basisonderwijs. 


Download
Koppeling IPC - Techniektorens. Milepost 1,2 en 3
In samenwerking met de Lens in Mill is gekeken naar mogelijke manieren om de techniektorens in te zetten bij het werken met IPC. In dit document is een overzicht te vinden van de (standaard)routing zoals gebruikt op de Lens en welke kisten van de techniektorens hier mogelijk bij ingezet kunnen worden. The Early Years zullen hier hoogstwaarschijnlijk rond het einde van het schooljaar aan toe gevoegd worden. Als je vanuit jouw praktijk aanvulling hebt, stuur deze dan vooral in. Zo helpen we elkaar weer verder.
Koppeling IPC - Techniektorens (1).docx
Microsoft Word document 9.0 KB

Techniektrofee 2018

 

Op dit moment lopen er twee wedstrijden met als prijs een mooi geldbedrag om je W&T onderwijs verder te ontwikkelen. 

 

De school met het meest inspirerende idee voor wetenschap en techniekonderwijs kan €2.500 winnen om dit plan in de klas uit te voeren. Zij dingen dan mee voor de techniektrofee 2018.

 

De school die wetenschap en techniek al op een enthousiaste manier opgenomen heeft in hun lesprogramma kan €2.500 winnen om deze ontwikkeling naar een hoger niveau te tillen. Zij kunnen de TechniekTrofee Ir. W. Maas Geesteranusprijs 2018 winnen.

 

Als je hier als school aan wil deelnemen kun je op deze link klikken.

 


Download
Faqta Kerndoelkoppeling
Faqta, een methode voor vakoverstijgend WO onderwijs, heeft dit Excel bestand verspreid. Hierin kun je de koppeling van de kerndoelen aan de thema's zien. Ook wordt er weergegeven welke vaardigheden bij welk thema geoefend worden. Zij geven aan dat dit overzicht nog in ontwikkeling is en de volledige versie nog moet komen. Toch kan het alvast interessant zijn hier een kijkje in te nemen.
Faqta koppeldocument kerndoelen en vaard
Microsoft Excel werkblad 291.9 KB

Onderzoek op de Kreek'l 

 

Op basisschool de Kreek'l in Reek heeft een klein groepje leerlingen hun onderzoeksvraag beantwoord: Hoe werkt de scanner van een printer? Hiervoor zijn ze gestart met een plan maken waarna ze eerst de werkende printer van de school hebben bekeken. Ze hebben onderzocht of het verschil maakte als je de klep open liet, of zonlicht een ander effect gaf dan het licht van een lamp en of de binnenkant van de klep met een reden wit was. Daarna hebben ze een printer uit elkaar gehaald en met behulp van een filmpje vastgesteld waar de verschillende onderdelen voor waren. Hun reactie: "ingewikkeld hoor! We hebben nu nog veel meer vragen...mogen we die ook gaan onderzoeken?"


 

WKRU winterschool

 

Op 31 januari werd in Nijmegen op de Radboud Universiteit de WKRU winterschool gehouden. Deze professionaliseringsdag op het gebied van wetenschap en technologie startte met een ochtendprogramma waarbij lezingen werden gegeven door professoren over hun onderzoek m.b.t. magnetisch licht, mode en identiteit en de aanstekelijkheid van protest. Deze werden in de middag vervolgd door een workshop over deze thema's en andere workshops gerelateerd aan wetenschap en technologie. Zelf heb ik deelgenomen aan de workshop: aanstekelijkheid van protest en onderzoekend en ontwerpend leren met het jonge kind. De kracht van deze dag vind ik dat de onderzoeken vertaald worden naar de basisschoolleerlingen. Op deze link is namelijk een complete voorbereiding te vinden waarmee de onderzoeken op leerlingniveau uitgevoerd kunnen worden in de klas waarna leerlingen zelf een dergelijk onderzoek op kunnen zetten. Dit biedt daarmee een inspirerende start voor een onderzoekend of ontwerpend thema.

 


Download
Kerndoel overzicht Blink Wereld - geïntegreerd
Op meerdere scholen die zijn aangesloten bij de W&T pilot wordt momenteel een overweging gemaakt met betrekking tot een nieuwe WO methode. Hierbij is het algemeen overheersende beeld dat het onderzoekend en ontwerpend leren daar een geïntegreerd onderdeel van moet zijn. Een van de methodes die aan deze eis voldoet is Blink Wereld geïntegreerd. Onlangs heeft Blink een kerndoel overzicht gepubliceerd wat mogelijk behulpzaam kan zijn bij het analyseren van deze methode.
Kerndoelen Wereldorientatie in Blink Wer
Adobe Acrobat document 188.4 KB

Kennisfestival leren in Brainport

 

Op 14 november 2017 was in Eindhoven het kennisfestival Leren in Brainport. Hierbij was Diederik Jekel verantwoordelijk voor een inspirerende opening. Hij liet zien dat je met proefjes de nieuwsgierigheid van leerlingen kan stimuleren. Zelf vindt hij het zeker zo belangrijk dat ook de leerkracht enthousiast is; "want pas dan kun je het op de kinderen overbrengen". 

 

Hierna volgden twee workshoprondes en een informatiemarkt. Een van deze workshops was: Hoe word en blijf je nieuwsgierig. Hierbij werd het belang van goede vragen stellen uitgelicht. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is de taxonomie van Bloom. Bloom onderscheidt 6 verschillende niveaus van vragen stellen waarvan er een scheiding is gemaakt tussen lagere en hogere orde denkvaardigheden. Op de website van het SLO is hier meer informatie over te vinden. Kijk op: https://talentstimuleren.nl/thema/stimulerend-signaleren/rijke-leeractiviteiten/bloom 

 

Nieuwsgierig geworden naar het kennisfestival Brainport? Bekijk hier een korte impressie 

https://www.youtube.com/watch?v=SAF3GtH-404&feature=youtu.be

 

Conferentie Duik in het diepe! BiologiePlus

 

In Egmond aan zee vond op 24 november 2017 de conferentie Duik in het diepe! plaats. Op deze conferentie is de opening in handen van Bas Haring die benadrukt dat wetenschap veel breder is dan alleen techniek. Allerlei vragen hebben met wetenschap te maken en kunnen onderzocht worden, wel moeten die vragen niet té groot zijn. Door middel van allerlei kleine vragen kun je volgens hem pas de grote vraag beantwoorden. Met deze boodschap in ons achterhoofd starten de drie workshoprondes. Zelf volg ik drie workshops: escape the classroom (enorm inspirerend, bevordert zeker de onderzoekende houding van kinderen.. en juffen), energie voor je leerlingen (over duurzame stroom en de manieren waarop dit opgewekt kan worden) en als laatste onderzoeken en ontwerpen met o.a. wind. In deze laatste workshop wordt in een kwartier de gehele onderzoekscyclus doorlopen waarna de presentatoren dit herhalen met de ontwerpcyclus. Ze laten zien dat dit gemakkelijk themagerelateerd kan en met weinig materiaal. Zo staat binnen no time elke deelnemer op zijn stoel om zijn papieren helicoptertje vanaf een zo groot mogelijke afstand te kunnen laten vallen.



Onderzoekend leren in de klas op basisschool 't Schrijverke

 

Op basisschool 't Schrijverke in Herpen hebben alle leerkrachten in hun eigen klas ervaren hoe de cyclus van het onderzoekend leren in de praktijk toegepast kan worden. Hierbij is gekozen voor een onderzoekje naar bellenblaas. In de onder- en middenbouw is gekozen voor een onderzoek naar het beste bellenblaasmengsel. In de bovenbouw is een combinatie van onderzoek naar het beste bellenblaasmengsel maar ook het beste bellenblaasmiddel (zoals een tie-wrap of ijzerdraadje) uitgevoerd. Dit leverde hele verraste gezichten op, bij zowel kinderen als leerkrachten! Een conclusie van de leerlingen was dat dit een hele leuke les was en dat ze geleerd hebben dat het belangrijk is om bij te houden wat je precies uitprobeert. De leerkrachten concludeerden dat voorstructureren belangrijk is om het enthousiasme van de leerlingen in goede banen te leiden. Ook was het voor hen duidelijk dat het onderzoekend leren bij veel verschillende onderwerpen ingezet kan worden en dat het een mooi streven zou kunnen zijn om dit in een nieuwe WO methode te integreren.

 


Voorstellen

 

Mijn naam is Terry van der Loop en in dit blog zal ik jullie op de hoogte gaan houden van interessante ontwikkelingen binnen de W&T pilot. Naast mijn parttime baan als leerkracht van groep 6 op de Sprong in Wanroij ben ik sinds het schooljaar 2017-2018 werkzaam als netwerkfunctionaris W&T. Dit past bij mij omdat ik me altijd heb geïnteresseerd in wetenschap en technologie. Ik heb dan ook stage gelopen bij het Technisch Creatief Centrum Nijmegen en op scholen waar onderzoekend en ontwerpend leren een grote rol had. Na de Pabo ben ik op Master EN afgestudeerd met een onderzoek naar vraaggestuurd leren, wat grotendeels overeen komt met onderzoekend leren. Kortom, ik heb op diverse gebieden ervaring opgedaan met W&T en onderzoekend en ontwerpend leren en in dit schooljaar hoop ik met deze ervaring anderen verder te kunnen helpen.